بارداری در هفته ی 23

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون طول بدن کودک شما بیشتر از 29.2 سانتی متر و وزن او بیش از 450گرم است. پوست او قرمز و چروک خورده است. رگهای خونی در ریه او در حال رشدهستند تا او را برای تنفس آماده کنند. او عمل بلعیدن را انجام می دهد امادر اغلب کودکان اولین خروج مدفوع پس از تولد صورت می گیرد. صداهای بلند (ازقبیل صدای پارس سگ یا جاروبرقی) در داخل رحم شنیده می شوند اما کودک شمارا آزرده نمی کنند و حتی موجب آشنایی او با این صداها نیز می شوند به نحویکه او پس از زایمان از این صداها نخواهد ترسید. در عین حال مراقب صداهایخیلی بلند که حتی گوش شما را آزار می دهد باشید.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اگر در سه ماهه اول دچار سردرد می شدید این سردردها احتمالا کمتر شده اند. در واقع برخی از خانمها در اوایل دوران حاملگی دچار سردرد می شوند که علتآن می تواند تغییر میزان هورمونها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یاگرفتگی سینوسها باشد.


شما ممکن است در دوران حاملگی ورمهای کوچکی راخصوصا در قسمت قوزک پا و پاها مشاهده کنید. این تورم به علت تغییر در ترکیبشیمیایی خون (که موجب ورود خون به بافتها می شود) و همچنین بزرگ شدن رحم (که به سیاهرگهایی که خون را از اندامهای تحتانی شما به سمت قلب می برندفشار وارد می کند و در نتیجه سرعت جریان خون در پاهای شما کاهش می یابد) رخمی دهد. این ورمها در پایان روز و همچنین در فصل تابستان شدیدتر هستند. بدن شما پس از زایمان میزان مایع اضافی را دفع می کند و به همین دلیل درچند روز اول پس از زایمان ممکن است دفعات بیشتری به توالت نیاز داشته باشیدیا بیشتر عرق کنید. در همین حال هرگاه می توانید دراز بکشید و پاهای خودرا بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پاهای خود را به حالتکشیده قرار دهید، از نشستن بدون حرکت به مدت طولانی خودداری کنید، یک تمرینورزشی منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن خود افزایش دهید وجورابهای مخصوص حاملگی بپوشید. ممکن است وسوسه شوید که مایعات کافی مصرفنکنید! اما شما باید مقادیر زیادی آب بنوشید و شاید جالب باشد اگر بدانیداین کار به جلوگیری از تورم اعضای بدن شما کمک می کند. دقت کنید که در صورتمشاهده ورمهای حاد یا ناگهانی در دستها یا صورت فورا با پزشک یا مامای خودتماس بگیرید زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیت حاد و وخیم دورانبارداری به نام پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک نامه برای کودک خود بنویسید: شما و نوزادتان از این یادگاری برایسالهای سال نگهداری خواهید کرد. به ندای قلبتان گوش دهید و الهام بگیرید. اگر برای آغاز نامه تان به کمک احتیاج دارید می توانید از این ایده ها کمکبگیرید:

- احساسات خود را برای کودکتان شرح دهید و بگویید از اینکه میدانید او در درون بدن شما رشد می کند چه احساسی دارید.

- روزی را تصورکنید که وقت خود را با کودکتان سپری خواهید کرد. در آن روز چه می کنید؟

- امیدها، رویاها و آرزوهایتان را برای کودکتان بنویسید.

- مادر بودنبرای شما چه معنایی دارد؟ تعریف شما از یک مادر خوب چیست؟

اگر با نوشتنراحت نیستید یا نامه نوشتن برایتان دلچسب نیست؛ صدایتان را ضبط کنید، نقاشیکنید یا از زمانهای مختلف حاملگی یادگاریهای جمع کرده و یک جا نگهداریکنید.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:23 توسط phna |